|   Uutiset   |   Urheilu   |   Pääkirjoitus   |   LS-videot   |   Pakinat   |   Facebook   |   Torikamera   |   Kuvagalleria   |   Digilehti   |   TV   |   HAKU   |




  |  LIVE   |  Ilouutisia  |   Oikaisu&Palaute   |   Ilmoittajat   |   Tilaajat   |   Mediatiedot   |   Pyhtäänlehti   |   JSN   |   Sinä   |   Yhteystiedot   |   LS




    2017


Nimipäiviään viettävät .

« Takaisin  







LOVIISAN UUSIN SÄÄENNUSTE

SÄHKEITÄ LOVIISAN SEUDULTA
Lisää
Tilapäinen valiokunta: Heikilä ja Isotalo eivät nauti luottamusta (02.03.2017 11:17)
Loviisan kuntavaaliehdokkaat 2017 (28.02.2017 19:40)
Lapinjärven kuntavaaliehdokkaat 2017 (28.02.2017 17:42)

PÄÄUUTISET
Lisää
Vatsatauti jyllää Taasiakodissa (01.03.2017)
Porlammin lähipalveluille turvaa etäyhteistyöllä (01.03.2017)
Kaupunki kouluttaa moniosaajia (28.02.2017)

URHEILU
Lisää
LJK pisti Bruinsin kontalleen (28.02.2017)
Tasapeli Joensuussa (21.02.2017)
Minitytöille voitto ja tappio (21.02.2017)

PÄÄKIRJOITUS
Lisää
Kouluruoka suositummaksi (28.02.2017)

ILOUUTISIA
Lisää

UUTISIA MAAILMALTA
Liverpoolin voittokulku jatkui Mestareiden liigassakin (19.9.2018 00:45)
Venäjä varoittaa: 15 sotilaan kuolemasta seurauksia Israelille ? Il-20-koneen tuhon syy ?vastuuton? operaatio (18.9.2018 20:55)
Varustelekan perustaja: Turha riita irtisanomislaista ? yrittäjillä harhaluuloja palkkaamisesta (18.9.2018 20:02)


TORIKAMERA

LUKIJAN KUVA

Läskitikka
2017-02-28 12:29 Mats Lönnfors

» Näin lähetät kuvia Lovariin


AURINKO NOUSEE/LASKEE


nousee

laskee



MAALLA, MERELLÄ JA ILMASSA
Lentokoneet Loviisan yllä
Laivat Loviisan edustalla
Säteilytilanne Loviisassa
Säähavainnot Loviisa, Orrengrund
Loviisan seudun kelikamerat
Loviisan seudun onnettomuudet

OIKAISUJA
LisŠŠ
Oikaisu: Amistolla oma keittiö (01.03.2017 10:55)
Tarkennus kiky-uutiseen (20.01.2017 09:43)
Väärä ryhmä (05.01.2017 09:45)

EIKÕ LEHTESI TULLUT?

Lue

SEURAT

Lue

YLI 100 VUOTTA VANHAT LOVARIT












UUTISET


Kristillisessä tanssissa sydän antaa liikkeille merkityksen
27.11.2012



Kristillisessä tanssissa liike voi olla palvelemista ja kunnioitusta, tai rukousta. Ihminen antaa liikkeille merkityksen. Siksi liikkeet eivät sinällään ole pyhiä tai epäpyhiä.

Vuonna 1996 perustetun Xaris Finlandin tanssipedagogi Titta Tunkkari perehdytti kristilliseen tanssiin Loviisassa lauantaina. Työpaja saa myös jatkoa.
Kristillinen tanssi tuli Suomeen 1970-luvulla. Tuolloin kristillinen tanssi tai liturginen tanssi sai osakseen myös paheksuntaa, mutta myös kiitosta, sillä tanssi julistusmuotona oli ollut vuosisatoja unohduksissa.
Loviisan vanhan pappilan salin ikkunalla palavat kynttilät. Osa naisista tanssii musiikin tahdissa, osa toimii yleisönä. Tanssijat muodostavat kaksi ryhmää, jotka alkavat käydä vuoropuhelua liikkeiden myötä: kun toiset kurkottavat kätensä ylös, toiset laskeutuvat alas. Musiikki soljuu rauhoittavana.
–Olisin voinut jatkaa vaikka kuinka pitkään. En tiennyt, että minulla on näin jano, eräs tanssija sanoo musiikin loputtua.
–Tässä on improvisointia aika paljon. Alkaa tulla tarinaa ja kahden yhteyttä kahden ryhmän välille, Tunkkari tulkitsi näkemäänsä.
–Hienosti heittäydyitte.
Tunkkari lisäsi, että kaikki liike tapahtuu koko ajan suhteessa toisiin.
–Oman vapauden raja on toisen nenänpään kohdalla. Pienten liikkeiden ja eleiden vaikutus on suuri, niistä syntyy moninainen kokonaisuus.
Tunkkari kertoi omien opettajiensa olleen pioneereja kulttuurissa, jossa kaikki liike ja tanssi oli syntiä. Hän itse sanoi kapinoineensa sellaista ajatusta vastaan, jonka mukaan liikkeet jaettiin ylistäviin ja ei-ylistäviin.

Tanssi pois pannasta

Hengellisellä tanssilla on pitkä historia. Tanssija Sari Pertun mukaan juutalaisessa traditiossa tanssilla on iso merkitys. Vanhassa testamentissa kerrotaan israelilaisten iloinneen tanssien Egyptin orjuudesta pelastumista. Myös kuningas Daavid osoitti riemuaan tanssien. Perttu toteaa, että Vanhassa testamentissa tanssiminen liittyy useimmiten ylistykseen ja riemuun, mutta toisinaan myös suruun tai hämmennykseen. Vanhassa testamentissa tanssia ei paheksuta, vaan se on keino lähestyä ja palvoa Jumalaa.
Varhaiskristillisyydessä ympyrä symbolisoi ikuisuutta. Tanssilla ilmaistiin iloa ja kiitosta, surua ja kaipausta.
Rooman valtakunnassa uskonnollisia tansseja saattoi seurata hillittömiä juhlamenoja, joten myös tanssista varoittavia kirjoituksia alkoi ilmetä. Tanssi alettiin yhdistää paholaiseen. Toledon kirkolliskokous tuomitsi tanssin kirkossa vuonna 589.
Keskiajalla tanssi alkaakin näyttäytyä kaksijakoisena; toisaalta hengellisen ilon korkeimpana ilmaisuna, toisaalta pakanallisena ja pahana. Lopulta reformaatio lamaannutti Pertun mukaan kirkollisen tanssin.
1700-luvulla roomalaiskatolinen ja protestanttinen kirkko eivät enää hyväksyneet tanssia jumalanpalveluksiin. ”Toisaalta liturgisen tanssin jäänteitä jäi näkyviin messujen liturgisiin liikkeisiin.”
Kiinnostus kristilliseen tanssiin elpyi eri puolilla maailmaa 1970-luvulla. Euroopassa ja Amerikassa kristillinen tanssi palvelee nykyisin ekumeniaa: uskonnollisista eroavaisuuksista huolimatta protestantit, katolilaiset, vapaakirkolliset ja juutalaiset voivat tanssia yhteisissä produktioissa.
Suomessa hengellinen tanssi liittyy 1800-luvun kansanheräykseen. Nk. hyppyherätyksessä esiintyi hengellistä tanssia.
Suomen modernin tanssin ja kirkkotanssin uranuurtaja on Riitta Vainio. 1980-luvulla afrikkalaisissa gospel-messuissa oli tanssia mukana. Samalla vuosikymmenellä syntyi myös kristillisiä tanssiryhmiä. Syntyi myös Kansanmessu, johon liittyivät olennaisena osana israelilaiset kansantanssit. (MI)

Jaa uutinen klikkaamalla alla olevaa symbolia




� Kirjoita Lovarin mielipidepalstalle tai kerro lis�tietoja toimitukselle

Kommentoi artikkelia sen kirjoittajalle



Omat yhteystietoni:
Nimi:

Nimimerkki:






Loviisan






Loviisan Sanomat, Sibeliuksenkatu 10, 07900 LOVIISA Vaihde (019) 532701 Konttoriajan jälkeen GSM 0400-600608


NÄKÖISLEHTI